Download hier de Press Kit Juni 2017.

Enschede, 28 mei 2017 – Op de Eneco ZonnebootRace in Akkrum afgelopen weekend is Solar Boat Twente 3e geworden van de topklasse boten. Dit was tevens ook de vuurdoop van de gloednieuwe zonneboot, die voor de race nog amper in het water had gelegen. Het prachtige weer vormde samen met het enthousiaste publiek in Akkrum een perfect podium voor deze doop.
Solar Boat Twente komt in de race uit in de topklasse: dit betekent dat het team alle onderdelen zelf moet regelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de A-klasse, waar de teams de zonnepanelen van de organisatie krijgen. Van de 7 topklasse boten zijn de Twentse studenten als 3e geëindigd in het klassement en verslaan daarmee de directe concurrenten van de TU Delft. Helaas valt Solar Boat Twente net buiten de prijzen, aangezien een boot vanuit de V20-klasse iets sneller was.
Race dag #1
Op vrijdag staat de duurrace op het programma: een route van bijna 55 km op de Friese sloten en meren. Enkele teamleden rijden in auto’s mee om alle data van de boot te verzamelen, strategie te bepalen en dat weer door te geven aan de piloot. Onderweg krijgt het team te maken met enkele technische problemen: zo raakt de motor oververhit, iets wat niet als een verrassing komt maar toch de snelheid drukt. Ook werd de accu afgekoppeld door het beveiligingssysteem. Dit was echter geen probleem omdat er via het zonnedek voldoende energie werd opgewekt om op te varen. Bijna de complete 55km is dus puur en alleen op energie direct van de zon gevaren!
Race dag #2
De tweede race dag is het tijd voor het ‘Rondje Akkrum’ en de sprint. In het ‘Rondje Akkrum’ is het de bedoeling zo vaak mogelijk het parcours van zo’n 2 km af te leggen. Ook dit verliep niet geheel volgens plan, er waren problemen met de schroef. Tijdens een korte pitstop heeft het team dit kunnen repareren waardoor de race toch kon worden hervat. Hierna konden ze ook de sprint succesvol voltooien.
Gedurende het weekend blijkt wel dat het niet vanzelfsprekend is om alle onderdelen te finishen. Bij elk onderdeel hebben zo’n 3 boten de finish niet gehaald. Toen na de sprint bleek dat de Twentse boot wel alle onderdelen had gefinisht en helemaal zonder schade was, is het hele team om bij te komen van de spanning en de hitte naast hun boot het water in gesprongen.
Enschede, 18 mei 2017 – Solar Boat Twente heeft donderdagmiddag de ‘Conrad Solar Boat Twente’ onthuld bij museum de Twentse Welle in Enschede.
In de scheepvaart gebeurt er op het gebied van duurzaamheid veel minder dan bijvoorbeeld in de autowereld. Dat is vreemd als je weet dat ruim tachtig procent van de goederen Nederland bereikt per schip. Daarmee is de scheepvaart ook een stuk vervuilender dan bijvoorbeeld luchtvaart. Daarom besloten UT-studenten Jasper Admiraal en Hidde Pik ruim een jaar geleden dat daar wat aan gedaan moet worden. De oprichting van Solar Boat Twente was een feit. Het studententeam past de nieuwste technieken toe in een zonneboot, om zo te laten zien dat er technisch al veel meer mogelijk is dan de meeste mensen beseffen.

Draagvleugels
De Conrad Solar Boat Twente is ruim zeven meter lang en weegt ongeveer 110 kilo. De topsnelheid ligt op 45 km/h, vergelijkbaar met de snelste teams in de concurrentie. Zulke hoge snelheden zijn alleen mogelijk op draagvleugels. Dat zijn vleugels die een halve meter onder de romp bevestigd zijn en de romp vanaf een snelheid van 20 km/h boven het water uit tillen. Deze draagvleugels worden elektronisch aangestuurd: een sensor meet de positie van de boot en vervolgens worden de draagvleugels automatisch zo bijgesteld dat de boot stabiel over het water blijft ‘vliegen’.
De energie wordt opgewekt door thin-film zonnecellen. Deze cellen zijn buigbaar, waar de normale cellen ontzettend breekbaar zijn, en bovendien veel goedkoper in productie dan de zonnepanelen die nu op het dak van huizen te vinden zijn. Het is voor het eerst dat deze techniek op een zonneboot toegepast wordt, ook op zonneauto’s is deze techniek nog nooit gebruikt.

Race
Over ongeveer een week, tijdens het Hemelvaartsweekend, is de vuurdoop van de boot: de eerste race. Op het NK in Akkrum wordt op dag 1 zo’n 50 km gevaren door Friese sloten en meren. Op dag 2 staan de sprint en het ‘rondje Akkrum‘ op het programma. Het hoogtepunt van dit jaar is twee maanden later, namelijk het WK in Monaco. In de tussenliggende tijd zal veel getest en geoptimaliseerd worden, om in Monaco de beoogde podiumplaats te behalen.

Enschede, 26 april 2017 – Solar Boat Twente is een crowdfunding-campagne gestart. Daarmee hoopt het team de trailer te financieren die nodig is om de boot naar de races in Monaco te vervoeren.

De boot wordt op dit moment gebouwd, maar om het ruim 7 meter lange vaartuig naar de wedstrijden te vervoeren is een grote trailer nodig. Voor het bouwen van de boot werkt het team samen met verschillende partners om de nieuwste technieken te kunnen implementeren. Het transport van de boot is echter nog niet ondergebracht. Daarom wordt deze samenwerking nu naar een hoger niveau getild met de start van de crowdfunding. Iedereen die zich in wil zetten voor de transitie naar duurzame energie, kan zo zijn steentje bijdragen.

Daar staat natuurlijk ook iets tegenover, legt teamleider Jasper uit: ‘We zetten alle donateurs in het zonnetje! Dat varieert van een sleutelhanger of een kaartje uit Monaco tot aan een persoonlijke boodschap op de trailer. Op de onthulling mag je eigenhandig je boodschap op de trailer komen schrijven. De actie loopt tot eind mei, dan staan we al aan de start van de Eneco Zonnebootrace en rijden we met onze boot op de trailer naar Friesland, dus wacht niet te lang!’

Enschede, 20 maart 2017 – Solar Boat Twente heeft inmiddels de romp voor de zonneboot af en gaat deze maandag 20 maart verhuizen naar hun eigen werkplaats in Hengelo. Hier zullen de studenten verder werken om de boot af te maken voor de eerste race: het NK zonnebootracen op 26 en 27 mei in Akkrum, Friesland.

Met alleen de romp heeft het team echter nog geen boot. Daarom wordt de romp vandaag verhuisd naar Hengelo om daar met alle andere onderdelen de hele boot compleet te maken. Op het High Tech Systems Park, op het terrein van Thales, is een werkplaats beschikbaar gesteld om de boot af te maken. Dit is gelegen in de haven aan het Twentekanaal. Een ideale locatie, bij testen kan de boot zo vanuit de werkplaats het water in en uit getild worden.

Volgens de planning gaat de boot begin mei voor de eerste keer te water gelaten worden. Dan kan er nog kort getest worden voor de onthulling op 18 mei en voor de vuurdoop een week later: het NK zonnebootracen in het Friese Akkrum. Daarna is er weer even rust en tijd om de boot te optimaliseren, zodat alle puntjes op de i zijn gezet voor de wedstrijd in Monaco op 13 t/m 15 juli. Hier zal Solar Boat Twente gaan strijden voor hun doelstelling: een podiumplaats op het wereldkampioenschap.

Enschede, 27 februari 2017 – Onze boot gaat de komende 2 jaar de ‘Conrad Solar Boat Twente’ heten. We zijn een samenwerking aangegaan met Conrad Electronic, een internationale webwinkel in electronica en techniek. Zij gaan zowel de naam als de kleur van de boot bepalen.

Conrad levert niet alleen de naam, maar vooral ook veel onderdelen en gereedschappen voor de bouw van de boot. Op elektronica-gebied zijn ze hiermee een van de belangrijkste leveranciers voor onze boot. We hebben zelf vertrouwen in een succesvolle samenwerking voor de komende 2 jaar. Een goed begin is er al en, zoals het spreekwoord zegt, dan is het halve werk gedaan. Ook Conrad zelf is erg enthousiast over dit innovatieve project: “Wij hebben liefde en passie voor techniek en we hebben de ambitie hightech projecten en innovatie naar een hoger plan te tillen. Daar is dit prachtige project van Solar Boat Twente een goed voorbeeld van.”